- اين است الله، پروردگار شما؛ هيچ إلهی جز او نيست، آفريننده هر چيزى است پس او را بپرستيد و او بر هر چيزى نگهبان است.
Tr)İşte Rabbiniz Allah O'dur. O'ndan başka ilah yoktur. O, her şeyin yaratıcısıdır. Öyle ise O'na ibadet edin, O her şeye vekildir.
En)That is Allah, your Lord, there is no god except Him, the creator of all things; so worship Him. He watches over all things.
●- در یک آیه، به پنج اسم «الله - إله - خالق - معبود و وکیل» تصریح شده که هر کدام معنای خود را دارند.
جایگزینی لفظ «خدا»، برای تمامی اسماء الله، مانع از شناخت صحیح و عمیق میشود.
شرح بیشتر
«اسم»، یعنی «نشانه» و هر کسی یا هر چیزی، با نشانههایش (اسمهایش) شناخته میشود؛ خداوند سبحان نیز خودش را با اسمهایش شناسانده است؛ البته «اسمها»، فقط الفاظ و کلمات و مفاهیم آنها نیستند، بلکه حقیقت وجودی دارند و برای شناخت آن حقایق، یا اشاره به آنها، یا صدا کردن آنها و ...؛ الفاظ و کلماتی با معنای مرتبط وضع شدهاند.
به عنوان مثال، ممکن یک خانم یا یک آقا، یک اسم جامع داشته باشد به عنوان «انسان»، اما اسمهایی دیگری چون: مسلمان، ایرانی، دختر، پسر، فرزند، همسر، مادر یا پدر، دانشجو، پزشک، کارمند، خانهدار و ... نیز داشته باشد که هر اسمی، وجهی از او را معرفی مینماید.
بنابراین، وقتی اسم «خدا» به فارسی، جایگزین تمامی اسمای الهی میشود، شناخت درست و کاملتری از او حاصل نمیگردد، لذا باید به معنای هر اسمی توجه نمود.
*- «الله»، اسم خاص و جامع خداوند است؛ گفته میشود مأخوذ از «إله» میباشد که الف لام تعرفه به ابتدای آن اضافه شده است.
*- «إله»، یعنی قابل پرستش - پرستیدنی و پرستیده شده؛ در حقیقت، إلهی جز او نیست؛ اما بسیاری دیگران را به جای او إله خود میگیرند!
«ربّ»، که به فارسی «پروردگار» معنا شده، یعنی مالک و صاحب اختیاری که تدبیر و تربیت امور به دست اوست. ادعای ربوبیّت فرعون در گذشته و فرعونهای زمان، به همین معناست.
«خالق» کسی است که میآفریند و آفرینش یعنی چیزی را پدید آوردن و هستی بخشیدن. دقت شود که تجزیه و ترکیبی که نوع بشر روی آن چه آفریده شده و هست انجام میدهد و نامش را «خلق» میگذارد، خلقت نیست؛ بلکه فقط نوعی صنعت است.
در قرآن مجید فرمود که اگر تمامی دانشمندان و امکانات خود را جمع کنید، حتی نمیتوانید یک مگس را بیافرینید.
«وکیل»، به کسی میگویند که امور موکل خود را بر عهده میگیرد تا از او و منافعش محافظت نماید، او را به سمت موفقیت و رسیدن به نتایج مطلوب و فواید لازم، پیش ببرد. کار موکل، به وکیل واگذار میشود و خداوند سبحان، وکیل همه چیز است.
●- حال در آیۀ مذکور فرمود: «این است الله - ربّ شما - إلهی جز او نیست - خالق همه چیز اوست - او معبود است، پس فقط او را بندگی (عبادت) کنید - وکیل هر چه هست اوست.
●- بنابراین، توحید نظری (اعتقادی) به شناخت و باور خداوند متعال با اسمهایی هست که خودش را با آنها معرفی نموده و توحید عملی، همان پرستش او و شریک نگرفتن برای او و اسمهایش میباشد.